Saturday, 29 September 2012

the BEE

Bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum wbt, salam weekend... (",)


kalau awak jadi lebah, biar saye jadi bunganya...
kalau awak jadi matahari, biar saya jadi cahayanya..
tapi kita kan manusia..
jadi..
kalau awak jadi si soleh, biar jadi si solehahnya.. 
ade pulak gitu eak? haha
main2 jer....
ape yang paling penting, semoge kite semua dalam redhaNya.. insyaAllah..

bersayap dua,
berkaki enam,
sepasang sesungut di kepala,
itulah lebih kurang ciri2 serangga ni..
serangga yang dinamakan lebah/bee/an-nahl
ahaaaaa..

tak tau bile start suke kat dia ni...
tapi bila da tau tentang si dia yg sangat hebat
so, hati terus terpaut untuk memiliki peribadi sepertinya..
hebatnya dia ni sampai dalam al-Quran pun dia disebut juga
satu surah dinamakan sempena namanya, tau kan?
itulah surah an-Nahl...


sape je tak tau madu lebah kan??
sume orang tau akan khasiat madu yang dikeluarkan oleh lebah ni..
lau tak tau pe khasiatnye, cari je kat google..
kompom kuar 1001 artikel tentang madu lebah ni..
tapi, tapi, tapi..
bukan tu sebenarnya yang membuatkan sanubari dan hempedu ini tertarik kepada si lebah..
sebab diri ni sendiri pun tak berapa suke dengan rase madu tu...
hehe., manis sangatlah.. lau madu diletak dalam biskut cornflakes ke, baru makan.. :D
tak pun lau buat ayam goreng bermadu ke..
yummyy3.. ok, enough.. heeee..

lebah ni sangat istimewa..
hadis Rasulullah s.a.w juga ada menyebut:

Perumpamaan orang beriman itu umpama lebah. Ia makan sesuatu yang bersih, mengeluarkan sesuatu yang bersih, hinggap di tempat yang bersih, dan tidak merosakkan atau mematahkan tempat yang dihinggapi.”

 (hadith riwayat Ahmad, Al-Hakim dan Al-Bazzar)

nampak tak?? orang beriman tu mcam lebah tau...
sebab itulah hati ini terpaut dengan lebah..

lebahbukanmacamlalat,
suka hinggap kat tempat kotor..
lebahpunbukanmacamkumbang,
suka rosakkan bunga..

tapi lebah..
hinggap di bunga,
ambil khasiat dari bunga tersebut,                                                               
hasilkan madu yang sangat bermanfaat untuk kita semua..
lebah ade semangat teamwork yang tinggi bersama group member die orang..
ade plan tersendiri dalam bekerja sehari2..
ade yang buat sarang heksagon tu..
ade yang bersihkan sarang,
n ade yang cari madu di merata tempat kat muka bumi ni..
lebah tak menyerang, cume dia menyerang apabila diserang...
cam sifat orang mukmin juga, musuh tak dicari, tapi kalau ada, tak lari... ade berani?? huhu

lebah sememangnye hebat... tapi lebih hebat penciptanya.. Subhanallah.. begitu jugalah orang mukmin.. kita perlu ada ciri2 yang telah disebutkan diatas tadi, inspirasi dari serangga kecik ni.. semoge kita jadi muslim n mukmin sejati, mudah-mudahan, dengan izinNya jua.. :))

ketahuilah..  Allah telah mewahyukan kepada si lebah untuk punyai sifat2 tersebut yang seterusnya dapat menjadi contoh dan pedoman kepada makhluk yang berakal seperti kita...

"Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: “Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia”, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu ke luar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan." (An-Nahl: 68-69)

orang yang beriman bukan sahaja mencari kebaikan, tetapi juga menyebarkan kebaikan seperti seekor lebah yang mengambil dan mengeluarkan benda yang baik...

walahualam..
Assalamualaikum wbt...













No comments:

Post a Comment